Annapurna 1950: respect de l'ethique de l'alpinisme ou mise en scene politique ?

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TitreAnnapurna 1950: respect de l'ethique de l'alpinisme ou mise en scene politique ?
Type de publicationJournal Article
Year of Publication2020
AuteursVivier C, Laffage-Cosnier S, Guillain J-Y
JournalMODERN & CONTEMPORARY FRANCE
Volume28
Pagination271-290
Date PublishedJUL 2
Type of ArticleArticle
ISSN0963-9489
Résumé

On 3 June 1950, Maurice Herzog and Louis Lachenal, two Frenchmen, began the final climb to the summit of Mount Annapurna. They succeeded, and thus, they became legends. The jubilation of the French Mountaineering Federation is exemplified in the foreword by its president Lucien Devies in the 1951 official photograph album, Regards vers l'Annapurna. He wrote: `Annapurna! More than a triumph over nature, it is a victory over one's self. There is no more powerful way to show that the destiny of mankind is indeed to surpass one's self'. Our study of Regards vers l'Annapurna explores the mysteries of extremism, ordalic behavior-and both the power issues involved (personal ambitions, national propaganda, editorial, political and economic strategies) and the contexts which favoured their emergence. Our analysis of this masterfully illustrated book shows how the violation of the ethical values that generally drive this sport was presented as a model of success. Our study of this iconographic source also shows the confrontation between two radically different visions of mountaineering (political vs. poetic). It was in the end the political aspect embodied by Maurice Herzog that triumphed. After this victory on the roof of the world, France's international image was significantly improved. ReSUMe Le 3 juin 1950, Maurice Herzog et Louis Lachenal s'elancent pour l'ascension finale de l'Annapurna. Grace a ce succes, ces deux Francais entrent dans la legende. L'alpinisme hexagonal jubile a l'instar de son president Lucien Devies qui affirme dans la preface de l'ouvrage officiel Regards vers l'Annapurna de 1951: `Annapurna ! Plus encore qu'un triomphe sur la nature, c'est une victoire sur soi. Comment montrer, avec plus de force, que le destin de l'homme, c'est bien le depassement de lui-meme'. L'etude de l'album-photographique Regards vers l'Annapurna offre l'opportunite de comprendre les mysteres de l'extreme, la demarche ordalique ainsi que les enjeux de pouvoirs (ambitions personnelles, propagande federale, perspectives economiques, editoriales et politiques) et les contextes qui en favorisent l'emergence. L'analyse de cet ouvrage magistralement illustre montre comment est erigee en modele de reussite la transgression des valeurs ethiques qui animent generalement cette pratique sportive. Plus encore, cette source iconographique revele de quelle maniere se confrontent deux visions de l'alpinisme radicalement differentes (politique vs poetique). C'est finalement la dimension politique incarnee par Maurice Herzog qui triomphe. Cette victoire sur le toit du monde emporte toute une nation en quete d'une revalorisation de son image a l'echelle internationale.

DOI10.1080/09639489.2019.1701428